مترجم:حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون



 

تفاوتهای ساختاری و پردازش عصبی، بین مغز یک زن و یک مرد وجود دارند. مغز مرد ماده‌ی خاکستری بیشتری (که برای پردازش استفاده می‌شود) دارد و مغز زنان شامل ماده‌ی سفید بیشتری (که برای انتقال اطلاعات به کار می‌رود) است.

آیا می‌دانید؟
تحقیقات نشان می‌دهد که مدیتیشن روزانه تأثیر مثبتی بر عملکرد مغز دارد و کاهش مواد خاکستری و سفید را که بر اثر تغییر سن رخ می‌دهد کم می‌کند.

تنها تفاوتهای فیزیکی نیست که یک زن را از یک مرد متمایز می‌کند. حتی مغز آنها نیز شبیه هم نیست. مغز آنها ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. ساختار، عملکرد و روش‌های پردازش اطلاعات آنها متفاوت است. زنان و مردان به خاطر تفاوت مقدار ماده‌ی خاکستری و سفید، از مغز خود به روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. تفاوت مغز زنان و مردان در زیر آورده شده است:

اندازه :

اندازه مغز یک مرد در حدود 10 % بیشتر از اندازه مغز یک زن است. حجم متوسط مغز مردان در حدود 1260 سانتی متر مکعب است در حالی که حجم متوسط مغز زنان در حدود 1130 سانتی متر مکعب است. در مورد وزن نیز، مغز مردان بالغ، میانگین وزنی در حدود 1.345 گرم دارد در حالی که مغز زنان، وزن متوسطی در حدود 1.222 گرم دارد. اما مغز بزرگتر لزوماً نشان دهنده هوش بیشتر نیست.

ماده خاکستری :

ماده خاکستری که پوشش خارجی مغز است ( به عنوان پوسته نیز شناخته می‌شود) به طور ضروری برای پردازش اطلاعات به کار می‌رود. ماده خاکستری در مغز یک مرد 5ر6 تا 7 مرتبه بیشتر از مغز یک زن است. ماده خاکستری که شامل سلولهای عصبی بدن است، با پردازش اطلاعات بصری و مهارتهای درکی احساسی دیگر مثل گوش دادن مرتبط است. هم چنین محرک اعصاب که در ماده خاکستری وجود دارد به حرکت ماهیچه‌ها کمک می‌کند.

ماده سفید :

مغز زنان 5ر9 تا 10 مرتبه بیشتر از مغز مردان ماده سفید دارد. ماده سفید شامل مجموعه‌ای از رشته‌های عصبی است که اطلاعات را از یک مرکز پردازش به مرکز دیگر حمل می‌کنند. ماده سفید به طور ضروری با مناطق دیگر ماده خاکستری در مغز در ارتباط است. ماده سفید بیشتر، به معنی ارتباط مغزی بیشتر است.

فکر کردن :

به خاطر درصد ماده سفید بیشتر، یک تحقیق پیشنهاد می‌کند که زنان باید بیشتر از ماده سفید برای فکر کردن استفاده کنند در
حالی که مردان ممکن است از ماده خاکستری، بیشتر برای همان هدف بهره گیرند. به طور خلاصه، مردان و زنان به روش‌های مختلفی فکر می‌کنند.

پردازش عصبی :

• مغز مردان پردازش‌های محلی را دوست دارد که به این معنی است که مردان در فعالیت‌هایی که به پردازش‌های محلی بیشتری نیاز دارد بهتر هستند. به بیان ساده‌تر مردان احتمالاً در پردازش‌های آماری و ریاضی بهتر هستند. جای تعجب نیست که اغلب گفته می‌شود باید مردان به شغل‌هایی چون ایجاد و رسیدگی به قبوض منصوب شوند.
• مغز زنان دوست دارد اطلاعات را شبیه سازی کرده و یکی کند؛ این پردازش شامل توزیع و یا جمع آوری اطلاعات از مناطق مختلف مغز است. در نتیجه زنان در مهارت‌های زبانی برتری دارند. هم چنین در سامان دهی به وقایع اجتماعی بهتر هستند. چه نگهداری روابط باشد چه تنظیم گرد آوری‌های اجتماعی، زنان از مهارتهای زبانی برتر به نفع خویش بهره می‌گیرند.

پردازش زبانی :

مناطق بروکا و ورنیکا که مراکز پردازش زبانی در مغز هستند در زنان بزرگتر از مردان هستند. در این مناطق مغز زنان چگالی عصبی بیشتری نسبت به مغز مردان دارند. علاوه بر این اسکن‌های MRI نشان می‌دهند که زنان از هر دو نیم کره‌ی راست و چپ خود برای پردازش زبانی استفاده می‌کنند در حالی که مردان فقط از نیم کره‌ی چپ خود استفاده می‌کنند.

حافظه :

هیپو کامپوس منطقه‌ای از مغز است که شامل شکل دهی و ذخیره حافظه است. در زنان این مرکز حافظه انسانی، نسبت به مردان بزرگتر است. این یکی از دلایلی است که نشان می‌دهد چرا زنان در به خاطر آوردن چیزها بهتر هستند. در مهارت‌های اجتماعی و حافظه نیز مغز زنان نسبت به مغز مردان شایستگی بیشتری دارد.

آسیب سر :

آسیب‌های جلویی مغز به زنان بیشتر از مردان صدمه می‌زنند. این به این دلیل است که 84 % ماده خاکستری در بخش جلویی مغز زنان وجود دارد در حالی که بخش جلویی مغز مردان تنها شامل 45 % ماده خاکستری است. از طرف دیگر 86 % ماده سفید در بخش جلویی مغز زنان قرار گرفته است و بخش جلویی مغز مردان هیچ ماده‌ی سفیدی ندارد. بنابراین می‌توان گفت که ماده خاکستری در مغز مردان بیشتر از مغز زنان در همه‌ی جای مغز پخش شده است. این بیان می‌کند که آسیب‌های سر ممکن است باعث کاهش بیشتر کارآیی ادراکی در زنان نسبت به مردان شوند.

پرخاشگری :

آمیگدالا با پردازش اطلاعاتی چون ترس، عصبانیت و لذت مرتبط است و باعث می‌شود که ما از یک خطر تهدید کننده آگاه شویم و پردازش احساسات منفی در این منطقه اغلب مسئول پرخاشگری است. مغز مردان آمیگدالای بیشتری نسبت به مغز زنان دارد. این به این معنی است که آستانه‌ی پرخاشگری مردان نسبت به زنان پایین‌تر است. این امر دلیل این است که مردان در مبارزات فیزیکی نسبت به همتایان مؤنث خود بهتر هستند و شایستگی بیشتری دارند.
با وجود تفاوت‌های مهم در مغز زنان و مردان مطالعات نشان می‌دهند که این تفاوت‌ها تأثیر اساسی و مهمی بر پردازش ادراکی آنها ندارند. هم زنان و هم مردان در تست‌های مختلف ارزیابی و تعیین ادراک و شناخت به خوبی عمل کرده‌اند.